Lietuviškai
Apie mus
Fotoalbumas
Parodos
Apie veisles
Patarimai
Draugai
Forumas
Kontaktai

LEISKIME ŠUNIUI: ,,SKAITYTI GAMTOS PAŽINIMO KNYGĄ”

 

 LEISKIME ŠUNIUI: ,,SKAITYTI GAMTOS PAŽINIMO KNYGĄ”

 

 

  Į gamtos pažinimo knygos turinį įeina: visų pirma- kvapai, garsai, šviesos reiškiniai, liečiami ir laižomi  šuns daiktai. Pažinime dalyvauja visas jo kūnas: instiktai, sukaupta ilgalaikė  patirtis, smalsumas ir kitos paveldėtos ir įgytos charakterio savybės. Tai vyksta visą šuns gyvenimo laikotarpį.Todėl  iškyla klausimas, kaip turime elgtis mes šiame pažinimo procese? O tai labai svarbu mūsų to trokštančiam keturkojui. Pažintinius darželinuko pirminius  įgūdžius jis patiria dar būdamas veislyne, kurie turės labai didelę įtaką tolimesniame jo gyvenime. Todėl teisingas augimas  jame ypatingai svarbus.

   Susiduriame su problema, kaip savo palydovą reikia valdyti, kad jis vykdytų komandas, o čia dar ir leisti jam viskuo nevaržomai domėtis. Aišku, tai yra vedlio gebėjimas teisingai jam vadovauti ir tuo pačiu suteikti galimybę dalyvauti jam savo norų vidinėje veikloje. Todėl žmogus ir augintinis turi būti vienas kito supratimo ,,fazėje”: teisingai išnaudoti bendravimo laiką, vertinant jo veiklą, sudaryti tam sąlygas, būti ramščiu savo uodeguotajam.

  Pažinimo procese ryškiai pirmoje vietoje žengia šuns jautriausias organas- uoslė. Šią galimybę pasinaudoja ir žmogus, paruošdamas savo mažąjį draugą-pagalbininką specialioms tarnyboms, kur be šuns kol kas neturime kitos galimybės, o gal dar ilgai ir neturėsime. Žinome, kad (ne visai tiksliai) lyginant šuns uoslės pranašumą prieš žmogaus, kuri yra jautresnė nuo kelių šimtų iki kelių dešimties tūkstančių (literatūroje šie duomenys taip ,,svyruoja”), tačiau suprantama, kad veislių įvairovė ir kitos sąlygos padiktuoja tai, jog tiksliai nustatyti praktiškai tai  neįmanoma, o be to, gal ir nereikia, nes žmogų tenkina  kaip yra: puikios šuns uoslės galimybės. Pagrindinis skirtumas tarp žmogaus ir šuns uoslės ne tik jautrume, ko pasekoje mes kvapą užuodžiame kaip visumą, o mūsų partneris kvapą ,,skaito” ir visas jo sudedamąsias dalis. Reiškia čia jis yra daug pranašesnis nei mes.

  Dažnai mes ištariame žodžius ,,šuo dirba”, jie kaip pasakymas, kad jis uodžia. Tai nepriklausomai ar jis gaudo kvapus ore, ar nuleidęs nosį tyrinėja žemės paviršių. Taip jis tiria esančius kvapus. Tai  atlieka savarankiškai ar davus komandą (tarnybose). Čia pažinimas-tyrinėjimas per nosį (kvapai), kur jis dirba nepriklausomai nuo mūsų- savarankiškai. Garsus jis pažįsta būdamas toje aplinkoje, kur jie yra, ir, kaip rašoma literatūroje, jautriau nei mes net šešiolika kartų. ,,Paragauja” susipažinimui ir jam  įdomų daiktą, kur liežuvis- viena pagrindinių bendravimo priemonių sąveikoje su aplinka ir mumis, vienas tyrinėjimo, ir pažinimo, net emocijų, išraiškos būdų. Lytėdamas daiktą taip pat įvertina savaip. Skirtingai nei mes- mūsų palydovas geriau mato tamsoje. Tačiau reikia žinoti, kad pažinime dalyvauja visas kompleksas jo pojūčių.

  Visgi, koks mūsų vaidmuo tikrai labai didelis:

  Visų pirma, turime būti pagalbininkais jame: būti kantriais, išlaukti kol jis ,,skaito” kvapus: leisti domėtis ir netrukdyti, skirti tam laiką, ypatingai naujoje vietovėje, įvairinti vietas bei buvimo sąlygas. Tai reikalinga ir vykdant socializaciją. Taip pat bendraujant su gentainiais ir kitais gyvūnais bei žmonėmis.

  Pažinimo proceso eigoje tobulėja ir protiniai šuns sugebėjimai: polinkis į darbą per uostymą, garsus, lytėjimą, daikto skonio jutimą, bendravimą su žmogumi, geriau išreiškiama ir suprantamesnė gestikos išraiška, ir vertinimas to visumoje.

  Žinoti, kad vedant šunį šalia (,,Greta”), turi  vykdyti teisingai šią komandą ir tik viršutine uosle jis dalyvaus kvapų susipažinime. Tačiau būtina, kad augintinis ne tik vykdytų teisingai duotą komandą, pvz. ,,Greta”, bet ,,nevedžiotų” mus kur nori (įdomių jam kvapų link). Kad ir apribojant pilną laisvę pavadėliu (tinka ilgas), suteikiame jam galimybę, davę komandą , pavyzdžiui ,,Žaisk” (jei neleidžia sąlygos laisvam bėgiojimui), susipažinti su esančia aplinka, nes joje yra visas gamtos  knygos pažinimo turinys.

  Nerašysiu, kaip galima paįvairinti pažinimą įtraukiant jį į žaidimą, bei nukreipiant į norimo mums kvapo ,,įprogramavimą” (tai daroma ruošiant specialioms tarnyboms). Čia paaiškinta, kokią svarbą turi jam naudojantis smalsumu ir prigimtimi vertinti jo norą: domėtis,užuosti, pamatyti, paliesti, pajusti, pažinti, suprasti, vertinti, reaguoti, atpažinti, paklusti mums ir kita, kas šuns gyvenime būtina. Tai jo savarankiškas žingsnis į pažinimo pasaulį. Kartais pastebiu ir ne visai teisingą žmogaus elgesį šioje veikloje. Bet tai dvikojo šuns draugo-vedlio gal nesugebėjimo ar nežinojimo pasekmės. Auginant sau keturkojį draugą turime tai žinoti. 

Visos autorinės teisės priklauso www.aviganiai.lt
Internetinių puslapių kūrimas Virtualios statybos